bouwvakker
08/07/2025

Constructiv bouwt aan digitale toekomst met sterk IT-fundament van AXI

Met een sterk presterende on-premise infrastructuur, gehost in een externe datacenteromgeving en ondersteund door een Tier 3 servicecontract, kan sectororganisatie Constructiv zich volledig focussen op zijn digitale ambities. Al meer dan vijftien jaar is AXI de vaste IT-partner die meedenkt en ontzorgt.

axi

Constructiv is het paritair beheerde sectorfonds van de Belgische bouwsector. Vanuit die rol biedt de organisatie uiteenlopende voordelen en diensten aan voor bouwbedrijven en bouwvakarbeiders. Denk aan looncompensatie bij slecht weer, aanvullende pensioenrechten, ondersteuning rond welzijn en veiligheid, en opleidingen binnen het kader van competentiebeheer.

Achter de schermen draait al die dienstverlening op een uitgebreide ICT-infrastructuur. De interne ICT-afdeling beheert meer dan zestig applicaties, en de organisatie verwerkt jaarlijks meer dan één miljoen records met data afkomstig van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid. In die context zijn stabiliteit, veiligheid en compliance van het allergrootste belang.

 

De uitdaging: verhuizen en tegelijk moderniseren

 

Een paar jaar geleden startte Constructiv met de verbouwing van haar hoofdzetel in Brussel. De geplande werken vormden het ideale moment om ook de fysieke ICT-infrastructuur tegen het licht te houden.

 

“Onze servers stonden tot dan in ons eigen gebouw,” vertelt Geert Ramaekers, directeur digitalisering, innovatie en ICT bij Constructiv. “Maar qua beveiliging, koeling en andere omkadering waren er betere opties. Tegelijk moesten we onze ICT blijven afstemmen op strikte overheidsregels rond databeheer. Dat maakte de situatie complex: we wilden migreren, moderniseren en terzelfdertijd compliant blijven.”

 

Ook intern groeide de nood aan meer ontzorging. De ICT-afdeling kreeg steeds meer verantwoordelijkheden, onder andere door de opkomst van digitale diensten voor eindgebruikers zoals apps voor bouwbedrijven. Tegelijk bleven klassieke taken zoals updates, patching en monitoring veel tijd vragen.

 

“Onze mensen stonden onder druk. We merkten dat we dreigden achter te lopen met serverupdates of incidenten niet tijdig zouden kunnen volgen. Dat moesten we vermijden,” aldus Ramaekers.

De oplossing: private cloud met full service support

 

Samen met AXI koos Constructiv voor een pragmatische en toekomstgerichte oplossing. De organisatie verhuisde haar eigen servers naar het datacenter van Proximus, maar bleef eigenaar van de infrastructuur. In nauwe samenwerking met de ICT-afdeling nam AXI het volledige traject voor zijn rekening, van ontwerp en migratie tot beheer en opvolging.

 

“Het is in essentie een private cloud,” zegt Ramaekers. “We gebruiken onze eigen infrastructuur, maar laten ze beheren in een veilige en gecontroleerde omgeving. AXI staat in voor het beheer van de fysieke database servers en van onze virtuele omgeving met meer dan 300 virtuele machines.”

 

Om zijn ICT-teams maximaal te ontlasten, schakelde Constructiv over naar een Tier 3 supportcontract. Dat houdt in dat AXI instaat voor proactieve monitoring, incidentopvolging, updates, back-ups en structureel onderhoud, met duidelijke SLA-afspraken.

 

“Dankzij Tier 3 kan onze interne verantwoordelijke zich meer focussen op strategische ICT-projecten. De operationele last is verschoven naar AXI, en dat werkt uitstekend.”

Vertrouwen dat meegroeit

 

De samenwerking tussen AXI en Constructiv is er één van lange adem: intussen werken beide organisaties al meer dan vijftien jaar samen. AXI kent niet alleen de infrastructuur, maar ook de specifieke compliancevereisten waar sectorfondsen zoals Constructiv aan moeten voldoen.

 

“Als sectorfonds zijn we gebonden aan de minimale normen van de Kruispuntbank Sociale Zekerheid,” legt Ramaekers uit. “We moeten precies weten waar onze data zich bevinden, wie er toegang toe heeft en hoe alles beveiligd is. Public cloud was voor ons dus geen optie. AXI heeft dat van meet af aan begrepen.”

 

Ook de manier van samenwerken zit goed. “Wat mij als directeur vooral opvalt, is hoe sterk AXI meedenkt. Ze komen niet alleen met oplossingen voor vandaag, maar kijken ook vooruit. Ze signaleren proactief waar risico’s of opportuniteiten zitten. En als zij het zelf niet kunnen, verwijzen ze ons door naar betrouwbare partners in hun netwerk. Dat maakt echt het verschil.”

 

Naar een digitale toekomst

 

Constructiv is volop bezig met de volgende stap: digitale diensten voor externe klanten zoals bouwbedrijven en vakarbeiders. Denk aan apps, portalen en nieuwe communicatiemiddelen. Ook daar biedt AXI ondersteuning.

 

Constructiv kijkt dan ook met vertrouwen naar de toekomst. De solide ICT-basis staat op punt, het interne team kan zich toeleggen op innovatie, en er is een partner die de organisatie door en door kent. “AXI is voor ons geen leverancier, maar een echte partner die zorgt voor continuïteit, meedenkt en ons helpt om klaar te zijn voor wat komt.”