
PLUS Supermarkt bouwt aan een stabiele, schaalbare toekomst in de cloud
Een hybride cloudoplossing op maat zorgt bij PLUS voor performantie, schaalbaarheid en bedrijfszekerheid in piekperiodes. De supermarktgroep rekent op AXI als vertrouwde partner in hun digitale transformatie.

PLUS is de derde grootste supermarktketen van Nederland en ontstond uit een fusie met de coöperatie Coop. Met meer dan 500 winkels is PLUS dus een belangrijke speler in het Nederlandse retaillandschap. De organisatie profileert zich als klantvriendelijk en ecologisch verantwoord, en zet sterk in op digitalisering, van kassasystemen tot online bestellingen.
IT vormt het kloppende hart van de organisatie. Van het plaatsen van bestellingen bij leveranciers tot de selfscanners in de winkels: alles draait op technologie. “Eigenlijk ondersteunen we met IT bijna alles wat er in een supermarkt gebeurt,” vertelt Marco De Haan, programmamanager bij PLUS. “En dat maakt stabiliteit en performantie des te belangrijker.”
De uitdaging: on-premises infrastructuur ontoereikend
Tot eind 2023 maakte PLUS gebruik van een on-premises infrastructuur in twee datacenters. AXI ondersteunde PLUS met lifecyclebeheer, monitoring en technische expertise. Die opzet bood jarenlang een uitstekende balans tussen beschikbaarheid, performantie en beheersbaarheid.
Eind 2023 was de hardware aan vernieuwing toe. Op dat moment werden verschillende opties overwogen: on-premises, public cloud en private cloud. De toenemende complexiteit van applicaties zoals IBM Power en Oracle databases maakte een overstap naar de publieke cloud echter niet evident.
De oplossing: flexibele AXI Private Cloud
PLUS koos uiteindelijk voor een hybride multi-cloud omgeving. De datacenters van PLUS zouden worden afgebouwd en vervangen door een combinatie van on-premises infrastructuur (voor het hoofdkantoor, winkels en distributiecentra), public cloud (Microsoft Azure) en private cloud (AXI Cloud).
"De keuze voor deze opzet volgde uit een afweging tussen kost, performantie, beheersbaarheid en schaalbaarheid, waarbij telkens gekozen werd voor een best-of-breed oplossing per component," aldus Marco De Haan. “Voor onze IBM Power-omgeving bleek AXI’s private cloud-oplossing het beste alternatief. We hebben verschillende aanbieders vergeleken, maar uiteindelijk gaf het vertrouwen in de expertise van AXI en onze jarenlange samenwerking de doorslag.”
De hybride cloudoplossing omvat onder meer:
- IBM Power10 compute-omgeving
- VMware op HPE Intel compute
- HPE Storage
- Commvault back-up via AXI’s Back-as-a-Service
Al deze infrastructuur is nu voor PLUS beschikbaar via een pay-as-you-go constructie. Dankzij flexibele migratietechnieken kon AXI de overstap uitvoeren met minimale downtime. “We hebben die migratie opgeknipt in change windows op zondagochtend. Alles verliep binnen de voorziene tijdsloten en zonder verstoringen voor de business,” aldus De Haan.
De resultaten: ruimte voor groei
De overstap naar de AXI Cloud leverde PLUS duidelijke voordelen op:
- Stabiliteit en performantie: Vooral in drukke periodes zoals Kerst bewezen de systemen hun kracht. “Vroeger raakten sommige applicaties tijdens piekmomenten aan hun maximumcapaciteit. Nu hebben we opnieuw ademruimte,” aldus De Haan.
- Schaalbaarheid: Door de groei na de fusie met Coop verdubbelde het volume dat de systemen moeten verwerken. De nieuwe infrastructuur is daar volledig op voorzien.
- Kostenbeheersing: Dankzij het pay-as-you-go model betaalt PLUS enkel voor wat ze effectief gebruiken.
Marco De Haan: “We hebben écht stappen gezet. De performantie is veel beter, de systemen zijn stabiel en we hebben opnieuw ruimte om te groeien. We hebben letterlijk de kerst gered.”
“We hebben écht stappen gezet. De performantie is veel beter, de systemen zijn stabiel en we hebben opnieuw ruimte om te groeien. We hebben letterlijk de kerst gered.”
— Marco De Haan, Programmamanager ICT, PLUS Retail
Een partnerschap van vertrouwen
De samenwerking tussen PLUS en AXI gaat meer dan twintig jaar terug. Wat begon met hardwareondersteuning groeide uit tot een hechte en veelzijdige samenwerking.
“AXI heeft niet alleen de technologie, maar ook de mensen. Een aantal van hen zijn tijdens die migratieperiode echte vertrouwenspersonen geworden,” zegt De Haan. “Het partnerschap met AXI is gebouwd op vertrouwen, flexibiliteit en kwaliteit.”
Blik op de toekomst
PLUS is ambitieus. De organisatie wil blijven groeien en kijkt al naar de volgende stappen in hun digitale evolutie. “De systemen die we nu draaien, zullen op termijn nog meer volume verwerken. AXI’s infrastructuur is daarop voorbereid. En als het van mij afhangt, blijven we samenwerken,” besluit De Haan.